Aku sebenarnya keliru dengan AMD dan Intel ini. dulu semasa study, kawan aku beli laptop tapi guna processor AMD. Katanya lebih laju tapi lebih panas. Pengsan. Aku tak faham. Lagipun, aku plan untuk membeli laptop dan destop. Jadi, aku membuat sedikit kajian berkaitan.

Terdapat 2 jenis processor iaitu AMD dan Intel.

AMD lebih pentingkan kelajuan processor. Dengan kata lain jika anda mendapatkan 2 jenis processor AMD dan Intel yang hampir sama harga, maka sudah tentu AMD lagi laju.

Disebabkan AMD pentingkan kelajuan maka processor tersebut menghasilkan lebih banyak haba berbanding Intel. Itulah yang menyebabkan AMD sering berlaku ‘overheating’ pada laptop.

Intel pula mementingkan ketahanan. Dengan kata lain kelajuan yang sama padan dengan ketahanan. Kalau Intel keluarkan Processor baru yang laju, maknanya produk tersebut sudah melepasi piawaian kualiti ketahanan yang mereka gariskan.

Dari segi pengeluarannya pula, dikatakan AMD ini orang German punya. Manakala Intel ini orang USA punya. Tapi khabarnya Intel ini milik orang yahudi. Pengsan

Kesimpulannya, aku memilih Intel sebagai processor laptop / destop :)